För att fler ska välja tunnelbanan istället för bilen behöver resan vara en pålitlig och trygg upplevelse. Vi har sedan vi tog över tunnelbanan år 2009 aktivt arbetat med att förändra organisationens sätt att förhålla sig till service i kollektivtrafiken. Att yrkestiteln och rollbeskrivningen ändrades från spärrvakt till stationsvärd och att vi har anställt hundratals kundservicevärdar är två konkreta exempel på hur resenärens upplevelse av resan är i fokus.
Den övergripande kundnöjdheten* för tunnelbanan har utvecklats från 78 procent år 2010 till 87 procent för år 2021. Bakom varje procents ökning döljer sig tiotusentals resenärer som upplever att resan med tunnelbanan på olika sätt har blivit bättre. Bakom varje procent döljer sig också hårt jobb från alla som arbetar med driften av tunnelbanan. Från klottersanerare som varje dag ökar trivseln genom att snabbt få bort klotter, till kundservicevärdar som ser till att hjälpa resenärerna under resan. Tågförarna som arbetar hårt för att tågen ska vara i tid och stationsvärdarna som ser till att stationen är trygg för både resenärer och personal. Alla vi på MTR gör allt vi kan för att fler ska välja ett mer hållbart sätt att resa.